Żywność motorem napędzającym polski eksport.

0
209
Rate this post

Jeśli ktoś jeszcze miał wątpliwości, czy Polska wstępując do Unii Europejskiej postąpiła właściwie to powinien zerknąć w najnowsze rankingi i raporty dotyczące eksportu polskich towarów. W 2004 roku wartość towarów eksportowanych szacowano na 60 mld euro. Dzisiejszy poziom sprzedaży zagranicznej wynosi blisko 130 mld euro.

Największe wzrosty zanotowała branża spożywcza i tytoniowa. Polska jest drugim krajem Unii pod względem upraw tytoniu, wartość eksportowa tej branży wzrosła aż o 1200% w ciągu ostatnich siedmiu lat. Polski tytoń jest wysyłany do 72 krajów na całym świecie, producenci cenią sobie doskonałe warunki upraw, jak i wysoko wykwalifikowaną i tanią ? w porównaniu do krajów zachodnich ? siłę roboczą. Na drugim miejscu plasuje się eksport zboża ? tutaj wzrost o 800%. Warte odnotowania są również wyniki kawy (+722%), jaj (+685), herbaty (+436%).

Nasza żywność według wielu specjalistów jest motorem napędzającym polski eksport. Zagraniczni odbiorcy cenią sobie jakość towarów z zachowaniem atrakcyjnej ceny. To głównie zasługa producentów, który potrafili znaleźć złoty środek pomiędzy ceną a jakością.

Dla klientów polskie wyroby przypominają tamtejsze specjały sprzed kilkudziesięciu lat, kiedy to w procesie produkcji większy nacisk kładziono na aspekty zdrowotne a mniejszy na chemię i konserwanty.