Małe i średnie…

0
110
Rate this post

Małe i średnie przedsiębiorstwa napędzają polską gospodarkę nie od dziś. Jak wykazują badania, tego typu firmy to bardzo lojalni klienci, zwłaszcza w sferze bankowości. Jednocześnie banki w obliczu kryzysu nie poszerzają swojej oferty dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MSP).

Przede wszystkim banki ograniczają dostępność kredytowania przedsiębiorstw, na tego typu trudności narażone są zwłaszcza firmy, które działają w słabo radzących sobie branżach. Póki co nie mają one co liczyć na poprawę polityki kredytowej. Wynika to z prostego mechanizmu – banki starają się unikać zbędnego ryzyka, inwestują tam, gdzie kredyt będzie lepiej zabezpieczony.

Oferta kredytów nie jest również zbyt bogata jeśli weźmie się pod uwagę firmy rozpoczynające swoją działalność rynkową. Tutaj ciekawe propozycje mają banki kojarzone z bankowością dla firm – Idea Bank i FM Bank. Te instytucje mają przygotowane propozycje, jednak niewielkie jest prawdopodobieństwo, że podobne produkty znajdą się w ofercie innych banków – chyba, że sytuacja na rynku poprawi się na tyle, że sektor bankowy zmieni swoje podejście do MSP.

Z pewnością można się jednak spodziewać, że banki będą rozszerzać ofertę faktoringu. Zatory płatnicze są bezpośrednim powodem bankructwa wielu firm. Usługa faktoringu daje możliwość zamiany faktury na gotówkę niemalże zaraz po wystawieniu faktury. Dzięki temu klienci banku otrzymują pieniądze za wykonane usługi czy sprzedane towary. Chociaż wciąż faktoring nie jest jeszcze popularny, to do banków można się już wybrać z dokumentami wystawionymi na niskie kwoty.

Rokrocznie pod koniec pierwszego kwartału można oczekiwać nowych produktów lub co najmniej nieco odświeżonych starych ofert skierowanych do sektora MSP. Nie należy się nastawiać na to, że będą to przełomowe, spektakularne zmiany. Obejmą one – być może – poprawę jakości obsługi, poszerzenie dostępności do usług itp.